Dla Pacjentów Toggle

Ortodoncja

Czym jest ortodoncja?

Ortodoncja jest gałęzią stomatologii polegającą na profilaktyce i leczeniu wad zgryzu oraz niedoskonałości szczękowo-twarzowych u dzieci i dorosłych.

Dlaczego warto nosić aparat ortodontyczny?

Zadbany uśmiech to nie tylko komfort wizualny, ale przede wszystkim zminimalizowane ryzyko pojawienia się próchnicy i zaawansowanych chorób przyzębia. Noszenie aparatu w przypadku wad zgryzu jest głównym elementem leczenia ortodontycznego, który zapewni osiągnięcie pożądanego efektu.

Czy zakładanie aparatu boli?

W ogóle. Klasyczne aparaty wymagały naciągania, co powodowało ból u pacjenta. Obecnie wykorzystywane w naszej klinice najnowocześniejsze rozwiązania, jak choćby System Damona posiadają unikalny mechanizm zatrzasków, który pozwala na wykorzystanie mniejszych sił do przemieszczania zębów we właściwą pozycję, co wpływa na skrócenie czasu leczenie i jego całkowitą bezbolesność.

Czy po założeniu aparatu może pojawić się ból zębów?

Znaczna większość pacjentów korygująca wady uzębienia aparatem stałym samoligaturujacym, np.: typu Damon nie odczuwa żadnego bólu. Zdarzają się jednak pojedyncze przypadki, w których ból może się pojawić, natomiast znika on po upływie kilku dni.

Czy podczas noszenia aparatu można jeść wszystko?

Niestety nie. Należy unikać spożywania produktów twardych (np. niektórych owoców i warzyw, orzechów czy batonów). Ponadto, nie powinno się jeść produktów mogących przykleić się do struktury aparatu oraz takich, które wpływają na powstawanie próchnicy (słodkie napoje gazowane, słodycze itp.).

Jak wygląda higiena jamy ustnej leczenie ortodontycznego?

Higiena podczas leczenia ortodontycznego powinna być jeszcze staranniejsza. Służą do tego specjalne akcesoria do dbania o aparat i zęby, takie jak specjalne szczoteczki, pasty zawierające aminofluorki czy płyny. Odpowiednie podejście pacjenta do czystości jamy ustnej skraca czas leczenia i przyczynia się do uniknięcia niepożądanych komplikacji.

Endodoncja – leczenie kanałowe

Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe polega na usunięciu z kanałów wszelkich bakterii oraz przede wszystkim nieodwracalnie chorych nerwów, których we wnętrzu zęba w zależności od jego rodzaju jest od jednego do pięciu. Następnie stomatolog wypełnia ząb gutaperką, a więc substancją pochodzenia naturalnego.

Czy leczenie kanałowe boli?

Dzięki zastosowaniu najnowszych urządzeń oraz środków znieczulających nie jest bolesne. Wykorzystanie sprzętu w postaci długopisu, który najpierw znieczula dziąsła, a następnie strukturę zęba zapewnia szybkie i pozbawione bólu leczenie.

Jak długo trwa leczenie kanałowe?

W niemal wszystkich przypadkach leczenie kanałowe kończy się podczas jednej wizyty.

Czy lepiej leczyć ząb, czy go usunąć?

Oczywiście, że leczyć. Usunięcie zęba i nie uzupełnienie jego braku doprowadza do osuwania się sąsiednich zębów i co za tym Idzie, pojawiania się kolejnych zmian patologicznych jak rozchwianie czy ścieranie zębów. Takie zaniedbania skutkują również zmianami widocznymi bez otwierania ust, bowiem zapadają się policzki i wargi, a twarz nabiera starczego charakteru.
W tym miejscu należy wspomnieć również o wpływie na Państwa portfel, bowiem protezy, mosty czy implanty są znacznie droższe od leczenia kanałowego i ewentualnych kosztów rekonstrukcji pojedynczą koroną.

Implantologia

Czym jest implant?

Implant stomatologiczny to tytanowa śruba, która zastępuje korzeń zęba i prowadzi do całkowitej odbudowy jego korony. Tytan jest idealnym rozwiązaniem w gabinetach dentystycznych, bowiem jest neutralnym pierwiastkiem dla organizmu człowieka.

Jak wygląda wszczepienie implantu?

Wszczepienie implantu, który składa się z dwóch części: tytanowej śruby i filaru, odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym lekarz stomatolog wprowadza śrubę w szczękę lub żuchwę, po czym następuje faza gojenia i adaptacji implantu z tkanką kostną. W drugiej, do śruby przytwierdzana jest górna część implantu wyglądająca na naturalny ząb.

Czy to jest bezpieczne?

We wszystkich gabinetach kliniki Royal Dental panują jałowe, sterylne warunki. W niektórych przypadkach wskazane jest wykonanie zabiegu w osłonie antybiotykowej, który jest zabiegiem niezwykle bezpiecznym o 0,5% współczynniku niepożądanych skutków. Samo wykonanie implantu jest zabiegiem bezpieczniejszym od choćby usunięcia zgorzelinowego zęba, gdzie do krwiobiegu dostają się bakterie.

Czy wszczepienie implantu boli?

Wszczepienie implantu wykonywane w naszej klinice jest zabiegiem bezbolesnym, bowiem znieczulamy pacjentów tak jak przy usuwaniu zębów. Jedyny dyskomfort może być związany z wyczuwalnymi wibracjami podczas przytwierdzania implantu do kości.

Czy wszczep może się nie przyjąć?

Brak odpowiedniej adaptacji implantu zdarza się niezmiernie rzadko, bowiem w ok. 1,1% przypadków. Powodem nie wszczepienia się implantu może być np.: zły stan kości.

Protetyka

Co da mi uzupełnienie zęba?

Protetyka stomatologiczna pozwala na odbudowę stanu uzębienia sprzed jego utraty bądź zajścia zmian patologicznych. Braki należy uzupełniać jak szybko to tylko możliwe, bowiem utrata nawet jednego zęba może prowadzić do niekorzystnych następstw dla całego układu żucia. Do odtworzenia pierwotnego wyglądu lub jego ulepszenia służą wypełnienia protetyczne, które w zależności od potrzeby mogą być ruchome (wyciągane), stałe (niewyciągane) lub kombinowane.

Dla kogo przeznaczone są korony i mosty?

Korony stomatologiczne są rozwiązaniem protetycznym dla osób o zaawansowanych zniszczeniach w strukturze zęba, kiedy nie nadaje się on już do leczenia. Zniszczone zęby to nie tylko kwestia estetyki ale i zdrowia, bowiem ubytki w uzębieniu są przestrzenią sprzyjającą rozwojowi próchnicy.

Jakie protezy są najlepsze w przypadku całkowitego braku zębów?

Najczęściej stosowanym w tej sytuacji uzupełnieniem jest proteza całkowita osiadająca, która przytwierdzana jest do tkanek miękkich. To jednak nie zawsze wystarczy, wtedy specjalista musi posiłkować się klejem do protez. Zaletą tego rozwiązania oprócz efektu estetycznego jest niski koszt jego wykonania.  Do jego wad natomiast należy dyskomfort użytkowania i niedogodności w spożywaniu pokarmów.

Czym jest inlay/onlay?

Są to wkłady koronowe zastępujące tradycyjne plomby, a stosowane są szczególnie jako uzupełnienia koron zębów bocznych ze względu na ich dużą wytrzymałość. Każdy wkład dopasowywany jest do indywidualnej specyfiki pacjenta i umożliwia dokładne odwzorowanie anatomii zęba. Inlay/onlay wykonuje się głównie z porcelany, ale i stopów złota czy innych kompozytów. Wkłady koronowe są szczególnie polecane w miejscach styku dwóch zębów.